Thursday, May 8, 2014

SELEPAS LASIK- PART III


Ini adalah sambungan after aku buat LASIK.

Percaya atau tidak, after aku buat operation, aku ‘terlupa’ untuk menikmati nikmat yang aku dapat daripada Allah kerana aku sibuk fikirkan kesan sakit aku after operation ni.

Sampai je aku kat rumah, tuhan je tahu betapa pedihnya mata aku. Aku macam tak nak buka mata aku langsung. So, aku tidur lepas solat zohor sampai lah petang. Time tu, memang ade rasa lega sikit but still aku kena continuously letak ubat titik. Aku rasa kering je mata aku. And yang paling lawak sekali, sebab aku rasa pedih sangat, aku pkai spect hitam ke hulur ke hilir dalam rumah. Haha. Sampai tengok tv pon. .aku pakai spect. Time tue, dah macam buang tebiat je aku tengok. Haha.

But, esok hari tu, Alhamdulillah, mata aku okay. No problem! But, ade masalah lain la pulak. Aku kena cherry berry+muntah2! Untuk 1 MINGGU!! Gila betul la! Lembik bonarr haa badan aku ni. . aku rase. Dah la time tu still ade mood raya. Kena pergi raya sana sini. Mak aku boleh la pulak paksa2 aku pergi raya. And time tue pon macam geng2 ESPIRANZA buat konvoi raya. Time tu kau sua kan la ape saje. .aku tengok sepi je. Aku rase, time tu aku makan untuk alas perut saja.


Ini laa bukti aku kena paksa kena jugak pergi raya walaupon. .kena cherry berry+muntah2. :(
Yeahh. .time ni. .aku rase macam pelik gila muka aku bila dah lama tak pakai spect!! :(



But, still Allah tu maha kaya. Dia beri aku sakit, tapi at the same time, dia bagi ape yang aku nak sangat. TURUN BERAT BADAN!! Haha. Aku turun 4kg u'olls!! Excited giler aku. Hahahaha.


TAPI. TAPI. TAPI.

Relax laa. .hee. Korang jangan la takut bagi sesiapa yang ade niat nak buat LASIK ni. Benda ni seminggu je la. .so korang tak payah takut ponn! Hehehehe.

Aku ade tanya kawan aku, Duraney, kenapa sampai macam ni sekali, sebab pembedahan tu ke. .but, she said, itu mungkin, but mostly sebab ubat penahan sakit yang aku makan before and semasa aku operation!
Owhhhh. .patut lahh! And also. .benda ni depend pada badan masing2 taw! Bukan semua orang akan dapat masalah macam ni. Maybe, badan aku tak kuat mana. .and aku rasa, ni 1st time badan aku terima ubat macam tu. .tu yang maybe dia tak mampu terima.

Seriously, aku ade terfikir, dadah  ape laa ade kat dalam ubat tu. .sampai badan aku boleh jadi lembik macam tu sekali! Kuat tu dose dia!!

Andddd. . . .after 9 months.

Alhamdulillah. Mata aku super duper okay! Hehe. Aku boleh tengok macam orang biasa. Bergerak macam orang biasa. Semua aku jalani dengan normal. :)


Ini antara yang latest laa..bulan 3 kott tak silap aku.
Haa! Sekarang memang slowly aku dah boleh terima muka aku tanpa spect.
Sampai dah lupa aku pernah pakai spect weyy! Huahuahahah.


Haa! But, sometimes. .tapi jarang laa. .mata aku akan rasa kering. Time tu, aku bubuh la ubat mata.  And ubat mata dia. .aku lupa laa nama dia. Ubat mata biasa saja. Tapi, bukan EyeMo taw! Dr. Muhaya tak bagi pakai EyeMo sebab dia banyak bahan pengawet. But, still aku rase sebenarnya, bukan sebab dari operation tu, tapi sebab aku sendiri yang tak pandai jaga mata aku. Aku banyak tengok PC, TV, tak makan benda berkhasiat, and so on.

Nanti, bila kita dah operate mata, korang jangan laa terus rasa berlagak ke. .ape ke. .kira mata korang kebal la! Dah takkan rabun. Silap tu! Mata kita ni macam biasa je, macam orang lain jugak. Kena lah pandai jaga, makan makanan berkhasiat, jangan tengok benda yang bukan2. Okay?

And lagi 1, aku perasan, yang after operate, aku langsung tak suke tempat yang terlalu terang. Aku tak suke lampu yang terlalu banyak. Sebab tu, rumah aku. .1 atau 2 lampu je aku bukak. .bile aku duduk rumah. Umi ayah aku sampai dah bising2. Gelap laa. Tak nampak orang laa. 

Tapi ,serius! Aku sangat tak selesa bila cahaya terlalu terang. Sebab tu, aku jarang duduk shoppig mall lama2. Selalu aku pergi shopping mall, tengok wayang, jalan sikit2, and balik!! Hehe. Tapi, still aku rase ni problem aku. Maybe orang lain, lain la dia punya cara.


So. Kalau tanya aku. .patut tak buat??

Jawapan aku: PATUT LAA!!! HIGHLY RECOMMENDED! Hehe. Mmemang la mahal, but kumpul la duit dari sekarang. Benda ni inshaa allah, sekali seumur hidup je. And dengan izin Allah juga, semuanya selamat. Have faith on Him okay. Jangan takut.


Antara pic2 terakhir aku pakai spect laa. Sampai senget benget haa spect aku!! Hahaha.


And. .ini raya terakhir aku pakai spect. Inshaa allah. .tahun ni dah tak payah pakai spect dahh! :D

Akhir sekali,

 Terima kasih Allah untuk rezeki ni, bagi kemampuan pada family aku untuk aku buat LASIK ni. And terima kasih juga untuk semua nikmat yang Dia berikan. Alhamdulillah.  :D

No comments: