Thursday, June 26, 2014

Ada hikmah Nya


Assalamualaikum. Hai.

Since ni dah nak masuk bulan Ramadhan, let me share one story with y’all. Kita selalu dengar kan..when something bad happen berlaku pada diri kita or orang terdekat yang kita sayang, then kita akan kata.

“Sabar lah ye, Inshaa allah ade hikmah Nya”

At certain part, YES! This is quite cliché. But percaya la…kalau kita yakin. Kita redha..benda tu akan sampai. And macam biasa..story ni tentang aku. Aku memang tak pandai bab nak cerita pasal orang lain. Tentang diri aku. Heh. Itu memang aku expert. Hehe.

So, awal tahun ni..aku start cari kerja.  But, dalam banyak2 kerja..aku memang menaruh harapan pada yang 1 ni. SL1M from Uda Holdings. Time tue..heh. Haram memang aku tak tahu ape dia..aku just apply je kat job street. Sebab dia company Melayu and stabil (Serik okay kerja kat company C** , and dah la baru bukak..memang berterabur la system dia) . Tup2, after 1 months macam tu..dapat surat interview for next week.

Time tu memang gigih la aku carik ape kebenda la SL1M tu, UDA Holdings buat ape..walaupun memang quite familiar aku dengar sebelum ni. Carik kat mana semua. Kat Bukit Bintang u’olls! Hehe.

Aku bg sikit info pasal SL1M ni..dia 1 skim dari Government untuk penganggur, dia ala2 praktikal la senang cerita. Tak confirm yg kita akan kerja tetap kat situ, tapi setahun tu kita akan belajar macam2 dr soft skills smpai laa kepada leadership. So, kira ibarat kita belajar tapi kat tempat kerja.  Dengan harapan, walaupun kita tak di serap, at least kita ade ilmu praktikal time interview kat company lain. Tak de la jd fresh graduate yg langsung tak tahu apa2 ttg working life ni.
So, aku pergi interview, everything was smooth. Konon2 aku fikir 60% boleh dapat la. But, afer 1-2 weeks, mmg confirm la tak dapat kan. Sumpah sangat kecewa. Time tu aku memang dah takde mood nak carik kerja, konon2  dah rasa down giler laa! Ingat nak focus je kat MASTER.

But, aku rasa..lepas 2 minggu macam tu, kena panggil interview. (Nampak tak sebulan aku buang masa. Haishh) Kali ni, aku baru macam ada mood nak pergi. Sebab dekat je dgn rumah. Hehe. So, dapat ke…tak dapat ke, belakang cerita la. Yang ni pon aku tak letak apa2 effort macam SL1M tu. Mungkin kecewa kott. Maaf ayat poyo. Heheh.

And yang ni..aku rasa nak pergi pon, 1st memang dekat dengan rumah aku. Lagi 1, jawatan HR, apa yang aku belajar, so memang cun sangat lahh tu! Hehe. And of course, tanpa letak harapan tinggi, Alhamdulillah, dapat pon.  J

Jadi, after 4 bulan, aku baru realize, hikmah dia. Mungkin rezeki aku bukan pada SL1M, and Allah gantikan lebih baik dari itu. Meh aku olong senaraikan,

  • Macam aku cakap td..UDA dekat Bukit Bintang, confirm2 setiap hari kena tempuh jammed, which is Allah sangat memahami aku, yang kesabaran aku memang langsung tak ade kalau bab2 tempuh jammed ni. Paling best aku masuk kerja pukul 8.30, tapi 8.20 baru sampai rumah. Memang best gila.

  • Jimat kos. Dah kalau dekat rumah, memang jangan pelik laa..aku langsung tak bayar duit tol, minyak save, and sebab dekat gila dengan rumah aku, selamba je aku balik time lunch. Umi aku dah tension dahh…sebab dia kena masak setiap hari. Hehe. Duit minyak. Duit tol. Duit makan..memang tak ade la aku spent too much. Alhamdulillah.

  • Okay, yang ni paling best. Aku dapat kerja sama dengan apa yang aku belajar dulu. Yang paling buat aku bersyukur…aku betul2 pegang semua HR Function. Berbeza dengan dulu..aku just pegang training function and company lagi 1 aku just pegang Recruitment. So, bila aku dapat pegang semua function, memang best laa. Aku yang conquer semua. Heh. mcm2 aku belajar. Macam2 aku dah tahu. And HR memang best! Sebab kau jaga pekerja. Rasa macam pengawas pon ade jugak. Heh.

Sebaliknya, kalau aku dapat SL1M, confirm2 aku kena buat job rotation, aku takkan dapat real HR experience. Waktu tu pon interviewer ada cakap,  kalau aku train under SL1M ni, aku takkan betul2 duduk bawah HR, maybe dia kena buat job rotation.

So, at the end, percayalah, untuk apa yang berlaku, mungkin kita kecewa, mungkin kita gagal, tapi, yakin kay! Memang Allah dah susun yang terbaik untuk kita. Please jangan give up. Especially yang umur lingkungan aku. Selalu merana bila putus cinta, and still ingat lg pada lelaki tu. Ye, tak salah untuk menangis, berharap, tapi jangan laa sampai terlalu desperate sampai sanggup tunggu depan rumah semua..yg tu seriously memang aku tak paham. Sometimes, memang kita percaya dia yang terbaik, tapi, ketahuilah Allah yang lebih mengetahui apa yang lebih baik untuk kita.

So, chill ya! Buat semua, Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak. Semoga Ramadhan ini lebih bermakna dan lebih baik dari tahun sebelum ni. Kurangkan dosa, tingkatkan amalan ya! Bye-II. Hehe.


No comments: